כבעל חברה, מטרת העל שלך היא למקסם את הרווחים שלה. בסופו של יום, כל ההחלטות שאתה מקבל והתהליכים שאתה מנהל הם לשם השגת מטרה זו: לטובתה אתה מקדיש תקציבים לשיווק, מגייס ומחליף עובדים, מתמקח עם ספקים, עושה חישובי תמחיר וקונה ציוד.
הנתונים מלמדים שב- 80% מהמקרים אפשר לשפר את הרווחיות גם בהשקעה מינורית. הנה 3 דרכים לשפר את העסק מבלי להגדיל את ההוצאות:
1. בקרה מדויקת יותר על התפוקות – טובים ונאמנים ככל שיהיו, העובדים בעסק שלך היו מעדיפים ללכת הביתה קצת יותר מוקדם ואם אפשר גם עוד כמה ימי חופש בשנה. זו הסיבה לכך שבונוסים על תפוקה, בין אם בצורה של תגמול כספי ובין אם כתוספת ימי חופש, גורמים להם לעבוד יותר טוב.
מפעל לנייר באזור השרון (אותו ליווינו ברמה הפיננסית) היה רווחי והתנהל מצוין, עד שיום בהיר אחד התחלף מנכ"ל. בישיבה הראשונה שלו בתפקיד ביקש המנכ"ל החדש מכולם להמשיך לעשות את מה שהם עושים עד היום. בקשתו היחידה הופנתה למנהלי מחלקות הייצור: בסוף כל יום תעבירו לי רשימה מפורטת של התפוקה במחלקה שלכם. מבלי לשנות דבר נוסף גדלה תפוקת המפעל ב- 7%.
2. היכרות טובה יותר עם תמהיל המכירות – ניהול המכירות של מגוון מוצרים וקטגוריות הוא משימה שדורשת זמן ומעקב שוטף: כמה מוצרים נמכרו מכל משפחה, באיזה צבע, לאיזה לקוח, באיזה אזור, ע"י איזה סוכן וכו'. ככל שנכיר טוב יותר את העדפות הלקוחות שלנו, כך ניטיב לעקוב אחר מגמות, לצפות לאן הולך השוק ובהתאם לכך גם לנהל את המלאי ואת מערך השיווק שלנו.
את המכירות אפשר (וכדאי) לסווג לא רק לפי סוג המוצר, אלא גם לפי לקוחות, לפי אזורים גיאוגרפיים (מכירות במדינות שונות), לפי סוכנים, לפי רמת רווחיות וכיו"ב.
חברת הפצה בתחום המזון עמה עבדנו החליטה לייצר דו"ח רווח והפסד לכל אזור בארץ. לאחר שישבנו וניתחנו את הנתונים, הגענו למסקנה כי אחד הקווים בדרום הארץ איננו רווחי, והוחלט להוציא אותו לקבלן משנה בעלות קבועה. המהלך חסך לחברה 1.5% מההוצאות, שהסתכמו לסכום של כ- 70 א' ₪ בשנה (וככל שהעסק גדול יותר – החיסכון גדול יותר…)
3. מעקב הדוק יותר על תהליך הרכש – אחת הבעיות של חברות קטנות-בינוניות בהן לא קיימת פוזיציה של מנהל רכש, היא הבקרה הנמוכה שקיימת על מחירי הסחורות שקונים מספקים שונים. המעקב אחר המחירים של מגוון רחב של חומרי גלם שנרכש ממאגר של ספקים, חלקם בחו"ל חלקם בארץ, דורש תשומת לב רבה. לא פעם ספקים מעלים מחירים מבלי להודיע, ורק לאחר שמעירים את תשומת לבם לנושא, הם מודים בטעות או מספרים לנו שזה שינויים בשער הדולר, מחיר הנפט או שסתם החליטו להעלות מחיר.
לגלות באיחור של מספר חודשים על כך שספק העלה מחיר – יכול להיות שווה לכם אלפי שקלים. לא שווה להיות עם יד על הדופק?!
יש עוד כמה וכמה דרכים להגדיל את הרווחיות בעסק מבלי לשנות אותו. הסוד טמון בנתונים, בפרטים הקטנים. כמו אלוהים, גם הרווחיות של העסק שלך נמצאת שם. עם זאת, יש לך כ- 200 שעות עבודה בחודש, וזה בלתי אפשרי לעקוב אחרי כל כך הרבה מידע באופן שוטף.
Thank You ...
החדשות הטובות הן שיש מערכת שיודעת לעשות את זה במקומכם, והעלות שלה נמוכה מהרווחים שהיא יכולה לייצר לך. Power BI מבית מיקרוסופט היא תוכנה שמיועדת לעזור למנהלים ובעלי חברות בדיוק במשימות האלה.
תתקשר לתאם פגישה ותראה איך החיים שלך הולכים להשתנות!